søndag 24. mars 2019

Honningmarinert kylling med sous vide, samt cole slaw

Jeg driver og eksperimenterer med sous-vide, husets nyanskaffelse for noen måneder siden. Og det kommer mye godt ut av det. Nå hadde jeg satt meg fore å få til en honningmarinade. Med sous-vide tar ting litt tid, så start dagen før. Det ble sånn:

Marinaden fant jeg på matprat.no

Starter med en hel kylling, men siden den bare kan forberedes med sous-vide i maks halvdeler så starter jeg med å kappe den i to halvdeler med en trancher-saks. Så lages marinaden: Bland sammen 4ss olivenolje, 2ss sennep (jeg bruker grov sennep og er fornøyd med det), 2ss honning, 1ss sitronsaft, 2ts koriander og 2 fedd hvitløk, finhakket. Røres godt sammen, og kyllingen dekkes og legges i pose til dagen etter (minst en time ihvertfall).

Tidlig neste morgen (11t før maten skal være ferdig) er det opp og hoppe - kyllingen skal vacuum-pakkes og legges i vannbad på 62 grader i 10 timer. Pass på at ikke for mye av marinaden blir med ned i vacuumposen, for den vil prøve å komme seg ut og gjør at pakken ikke blir helt tett.

Utpå dagen gjelder det å lage cole-slaw, da. Oppskriften på den har jeg funnet på www.webopskrifter.dk
Resultater er ikke helt som de jeg har smakt i USA, men veldig godt, så jeg kjøper den med litt småendring:

Skjær 1/3 av et kålhode i smale strimler og putt i en bolle. Strimle opp 2 store gulrøtter på samme måte og tilsett med kålen. Nå følger et eple som er hakket i småbiter etter resten. Bollen med grønnsakene kan med fordel settes kaldt en stund.

Bland i en skål 1ss sennep (jeg bruker grov sennep), 1ts honning, 4ss eddik (jeg brukte eplecider-eddik, og det ble veldig bra), 2ss sukker, 2ss majones og 2dl creme fraiche. Blandes godt og settes kaldt i minst en time.

Til denne kyllingen brukte jeg pommes frites, så de kjørte i stekeovnen den siste halvtimen.

Like før servering blandes grønnsakene godt, mens de vendes i creme-fraiche-blandingen.

Ca. 1/2t før servering blir kyllingen ferdig. Ta den ut av vannbadet, og tapp ut marinade/kjøttkraft og sett til side til en annen gang fra vacuumposen.
Varm opp grillen! Kyllingen grilles raskt på begge sider på relativt høy varme for å få stekeskorpe. Se opp - det er en del olje i marinaden, og den tar raskt fyr på grillen.

Ta kyllingen av grillen og del opp i porsjonspassende biter. Server med pommes frites og coleslaw.

Jeg, som er så glad i saus, brukte ikke saus med denne. Kyllingen er svært mør etter denne behandlingen. Det kan faktisk hende den ser ut til å være noe rød inni, men det gjør ikke noe etter såpass lang varmebehandling, det er trygt å spise.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar