mandag 21. august 2017

Tre desserter med blåbær

Jeg klarte ikke å velge hvilken blåbær-dessert jeg skulle servere, så jeg endte opp med tre... To av dem er opprinnelig Arne Brimi-oppskrifter som stod på dagbladet.no med en små lokale tilpasninger, og den siste har jeg funnet på frukt.no:

Enkel blåbærdessert:

Bland 3 egg og 3ss sukker i en bolle og pisk det til en stiv og fin eggedosis. Vend inn 3ss seterrømme. Bland forsiktig i 450g blåbær. Hell blandingen i en form.
Har du en flammekaster kan du varme toppen så den blir lett gyllen. Server.


Blåbærpai:

Sett smør på benken noen timer i forkant så det er mykt. Sett stekeovnen på 180 grader.
Bland 150g hvetemel, 100g smør (ikke smeltet, bare mykt), 50g melis og 1 egg, i en bolle til en god deig. La den avkjøle seg i ca. 30min. Kjevle fungerer dårlig på min deig, men trykk flat deigen og plasser den i bunnen av en paiform.
Stek paibunnen i ovnen i 10-12 minutter, til den har gyllen farge.

Bland 100-120g nøytral kremost, 4ss rømme, 2ss honning, 1ss sitronsaft, 2ss sukker i en bolle og pisk det stivt (med mixmaster, kjøkkenmaskin etc). Spre den ferdige blandingen utover den avkjølte paibunnen.


Spre 400-500g blåbær på toppen av paien.
Server


Blåbær brulèe

Start med å skru på stekeovnen på 150 grader.
Kok opp 4dl kremfløte og en 1/2 vaniljestang (delt i to på langs), ev. 1,5-2ts vanilje-essens.
Visp så sammen 3 eggeplommer og et helt egg med 75g sukker. Gi fløtemelken et nytt oppkok, og bland inn egge-sukker-blandingen i fløten mens du visper.

Tøm 2-3dl blåbær i ildfaste porsjonsformer eller en serveringsform. Kok opp vann. Formene med bruléen settes i et større kar, som fylles med kokende vann slik at bruléen kan stå i vannbad i ovnen. Stekes i ovnen i ca.40min så kremen såvidt blir stiv.
Kan pyntes med litt krem og/eller noen blader sitronmelisse.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar