fredag 23. mai 2014

Poteter til grillmat

Poteter til grillmat

Poteter er nammenam i både den ene og den andre formen. Sånn som dette liker jeg å lage poteter på grillen:

Skrell et antall poteter. Gjerne litt mer enn du vanligvis spiser, for erfaringsvis går det litt ekstra. Legg ut aluminiumsfolie på en ledig flate og ha på noe olje av en type som tåler varme. Selv bruker jeg rapsolje.

Skjær potetene i terninger, og fordel dem i passelige størrelser på folien. (Pakken bør ikke bli for stor, for da er det lett at den går i oppløsning når du prøver å snu den på grillen. For 4 mennesker deler jeg ofte opp i to pakker).
Nå er det på tide å krydre med noe som er godt. Ikke vær for forsiktig med krydderet. Jeg har et par varianter av krydder, men denne gangen ble det som følger:
(Hvitløks)pepper, flaksalt, basilikum, gressløk og finhakket vårløk. Lukk folien til en hendig "pakke". Det er ofte lurt å pakke en runde ekstra med folie til slutt, fordi det lett går hull på den på grillen, og når det lekker olje ut av den begynner det å brenne :-o

(bildet er før grilling)

Nå er det bare å legge pakka på grillen i 45 minutter. Den trenger ikke annet ettersyn enn å bli snudd fra tid til annen. Ihvertfall til å begynne med prøver jeg å holde temperaturen litt nede (under 200 grader)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar