onsdag 28. mai 2014

Eggesalat

Ok, ikke akkurat en middagsrett, men grei å ta vare på til jeg blir senil og ikke husker at det går an å lage eggesalat. For det er jo veldig godt på brødskiva! Denne har jeg lært av min mamma. Om jeg lager'n helt likedan som hun gjør lenger er jeg ikke sikker på.

Først koker man egg, la oss si 4 egg. De må kokes helt harde, 8 minutter. Kjøl deretter ned eggene i kaldt vann, skrell dem og bruk en eggeskjærer både på tvers og på langs slik at eggene blir delt i bittesmå biter, som helles i ei skål.
Tilsett så majones, akkurat sånn passelig mye! Jeg foretrekker at hovedbestanddelen i eggesalat er egg, så majones++ blir litt sånn limet som holder alt sammen, mens andre foretrekker at det er mer majones. Så tilpass mengden etter eget ønske. Deretter tilsettes ca. like mye kaviar som majones. Jo mer kaviar, jo saltere smaker det.
Nå kan du tilsette litt grønt; jeg bruker enten gressløk eller finhakket vårløk. Vel, jeg sluttet med vårløk den gangen jeg tok feil i kjøleskapet og tilsatte sitrongress istedet - det ble ikke godt.
Hvis man vil kan man ha i litt salt og pepper.
Til slutt blandes det hele godt. Nå er det igrunnen ferdig!

Eggesalaten smaker best når den er kald, så det er ikke så dumt å kjøle den litt mer i kjøleskap før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar