tirsdag 22. november 2011

Omelett

Jeg synes jeg lager god omelett. Så nå vil jeg sannelig dele den.
I disse lavkarbo-tider skal omelett uten brød være så bra. Jeg vil aller helst ha litt brød med, så jeg prøver å skjære en tynn skive jeg kan ha under. (På bildet har jeg brukt loff, shhh ikke si det til noen)


Jeg starter med å varme opp stekepanna med margarin i og putter 1 brødskive oppi der. Samtidig blander jeg ingrediensene til omeletten i en skål: 2 egg, 1 skvett med melk (1/2dl omtrent?), kan også bruke vann. Dryss på med salt, pepper (jeg bruker hvitløkspepper), og gressløk og/eller persille som får resultatet til å se litt friskere ut. Bland godt med en gaffel e.l.

Husk å snu brødskiven i stekepannen, la margarinen trekke inn i den og stek den lett brun.

Ta skiven ut og tøm eggene i pannen. Skru ned varmen til ca. 50% etter en kort stund.
Nå varierer det litt hva jeg har lyst til å ha oppi av smaker, men det skjæres opp i mindre biter før det drysses over den ene halvdelen av panna. I dag har jeg brukt paprika, et par champignoner, reker, og noen biter med skinke. Det er viktig at det ikke er for mye godsaker oppi, for da vil den ikke henge sammen skikkelig.

Legg noen skiver med ost over fyllet. Selv bruker jeg skivet cheddar til dette formålet. Når alt er på plass, legg på lokk og vent til eggemassen er noenlunde stivnet.
Når det er skjedd, lur en stekespade under den halvdelen det ikke er fyll på, og brett den over fyllet. Hvis omeletten ikke henger helt sammen nå så kan du drysse litt revet ost over for å skjule de verste sprekkene. La den ligge litt til under lokk før du legger den over skiva.
Vær forberedt på at du også må lage til resten av familien før du får spist selv, for "det lukter så godt"...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar