lørdag 19. november 2011

Hummer-suppe

Det er jo en skam å kaste hummer- og reke-skall sånn helt uten videre når man kan lage så mye godt av dem! Jeg har vært opptatt av hummer-suppe etter å ha smakt den de har på Pavarotti i sommer, og nå på andre forsøket fikk jeg til en god en.

Jeg tok 2 frosne hummer som jeg knuste med en nøtteknekker og skrellet ut kjøttet av dem (eller rettere sagt, vi spiser hummer til middag den ene dagen, og jeg bruker skallet etc til suppa).
Så hadde jeg ca. 1kg reker (ikke strengt tatt en nødvendighet, men jeg hadde nå det) som jeg skrellet. Så puttet jeg alle skallrestene fra rekene i en gryte og fylte på med 1 liter vann og begynte å koke ut rekekraften. Reduserte den til ca.6dl.

Jeg la hummerskallene oppi en stor gryte og tilsatte 2ss olivenolje og satte på varmen. Videre skar jeg opp 2 gulrøtter, 2 sjalottløk og en liten fenikkel som fulgte etter nedi gryta. Jeg brukte 2/3 frisk dill og ca 1/2 frisk timian som jeg klipte opp litt og puttet i gryta med det andre. Smakstilsetninger i form av 2ss tomatpure, noe salt, pepper, kayennepepper (ikke for mye) og litt hvitløkspulver. Innholdet i gryta fikk lov å surre litt.
Jeg tilsatte en skvett (ca. 1dl?) Drambuie likør (oppskriftene sier gjerne cognac, men det liker jeg ikke), og satte fyr på innholdet i gryta (ha et lokk i nærheten sånn i tilfelle du trenger å slokke kjapt). Etter at det brant ut tilsatte jeg 2dl hvitvin.

I mellomtiden har rekene kokt en stund, så jeg har silet ut kraften for seg og kastet rekeskallene, og fortsatt å koke ned rekekraften. I kraften har jeg tilsatt 2 terninger fiskebuljong. Etterhvert tømmer jeg den oppi sammen med det andre i den store gryten.
Dette får stå og koke en snau halvtimes tid til.

Nå siler jeg ut hummerkraften og kan kaste skallene og grønnsakene. Innholdet får fortsette å koke litt til mens jeg smaker til med salt/pepper ev. annet. Nå skal det være en ganske kraftig suppebase. Kok den ned til ønskelig tykkelse. Jeg tilsatte 1-2ts maizena sammen med 1 boks matfløte. Siste smakssjekk, unngå å koke så mye etter tilsetting av fløten.

Ved servering la jeg reker eller hummerkjøtt i bunnen av suppeskåla og fylte på med suppe, og drysset litt lett med dill på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar