fredag 18. november 2011

Carbonara-grateng

Kom over denne oppskriften i et ukeblad som jeg endret litt på.
Dette blir mat for 3-4 mennesker.

Finhakk 1 løk og noen champignonger, ca. en halv pose. Putt løk og 1 pakke med baconterninger i stekepanna først, stek litt. Tilsett soppen og stek videre. Smak til med salt (jeg bruker mest soyasaus) og pepper (jeg foretrekker hvitløkspepper).
Skjær opp ca. 200g broccoli i passelig store munnfull+ biter. Kok opp vann med litt salt i, og kok broccolien i 3-4 minutter. Skru ned varmen i stekepanna og hell broccolien over løk/sopp-blandingen.

Kok 250g maccaroni, og ta en stor ildfast form som du smører. Mens du venter på maccaronien, tilsett 200g revet ost i bacon/sopp/løk/broccoli-blandingen og rør godt så osten blander seg og smelter.
Når maccaronien er ferdig, tøm den oppi ildfast-formen, og tøm deretter innholdet i panna oppå og fordel utover.

---
Ostesausen har jeg ikke prøvd å lage som den står i oppskriften, men der står det
Smelt 1,5ss smør og 1,5ss hvetemel og spe med 3dl melk og 3dl fløte. Ta gryten av platen og rør i en eggeplomme og 1dl revet jarlsbergost. Smak til med salt og pepper.
---
Jeg har istedet for enkelthets skyld tatt en sausepose med ostesaus og laget den som beskrevet, blandet i en eggeplomme og 0,5dl revet jarlsbergost.
---

Skru på ovnen 225 grader.
Etter at ostesausen er ferdig tømmes den ut og fordeles over hele innholdet av ildfastformen.
Litt persille finhakkes og strøs på toppen. Gratineres til slutt i ovnen i 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar