lørdag 3. desember 2011

Potetsuppe

Helt siden mitt første besøk på Outback Steakhouse (for der har de en svært god en) da vi bodde i California har jeg vært opptatt av potetsuppe, men jeg har smakt noen dårlige også, og dermed ikke fått overtalt meg selv til å prøve å lage en. Før nå.

Nå hadde jeg akkurat kokt masse poteter med hvitløk i, så jeg valgte å bruke kokevannet jeg alt hadde tilgjengelig.
Jeg startet med ca.1,2l vann med kraft fra poteter og hvitløk. Først helte jeg halvparten av dette i en gryte og tilsatte 2 hønsebuljong-terninger for ekstra smak. Kok gjerne inn litt ekstra hvitløk også. Kok ned væskemengden til et konsentrat (ca. halvparten).
Jeg tok så 2 sjalottløk (eller en liten løk) og 3 medium champignon og kuttet opp i biter. 2ss margarin smeltes i en liten gryte, og løk og sopp surres litt i margarinen. Purreløk kunne og gjerne vært med her.
Neste steg var å helle konsentratet sammen med de resterende 6dl med kokekraft og deretter blande i løken og soppen.

Så tok jeg 2-3 ferdig kokte poteter (som er avkjølt) som jeg knuste og helte oppi suppa. Videre tilsatte jeg 1dl melk og 1dl matfløte under røring. For å få litt mer tykkelse og bredere smak, tilsatte jeg 1-2ss sæter-rømme og en skål med raspet ost.
Smak til med salt og pepper til slutt, samt vurder ev. maizena for å oppnå ønsket tykkelse. Denne suppen skal være litt tyktflytende.

Ved servering kan man bruke litt mer raspet ost; gjerne cheddar, jarlsberg eller parmesan, og gjerne litt persille og ringer av purreløk.

Ved neste forsøk skal jeg prøve denne for litt variasjon.

1 kommentar: